הטיפה המרה

בשנים האחרונות, כל תוכניות התחקירים אשר חושפות סקופים "ענקיים" די נמאסו עליי ואני מניח שגם קצת עליכם. אף אחד כבר לא רוצה לשמוע על עוד עכבר שמסתובב ברשת בתי קפה […]

בשנים האחרונות, כל תוכניות התחקירים אשר חושפות סקופים "ענקיים" די נמאסו עליי ואני מניח שגם קצת עליכם. אף אחד כבר לא רוצה לשמוע על עוד עכבר שמסתובב ברשת בתי קפה ידועה או חתולה שעומדת על נתחי בשר מובחרים. אבל הפעם, כשראיתי את הפרומו לתוכנית כולבוטק בערוץ 2, הנושא נשמע לי חשוב. בניגוד לשנים האחרונות, עליי לציין לטובה את רפי גינת אשר הביא תחקיר רציני, שנוגע כמעט לכל אחד מאיתנו.

 

אז לפני שאני אמשיך תראו את הפרומו הקצר לתוכנית :

YouTube Preview Image

 

התחקיר המעמיק התפרש על שתי תוכניות. בתוכנית הראשונה, גינת הציג אנשים מהדרום ועד הצפון הסובלים מתשלום מופרז על חשבונות המים. אז איך זה עובד? התחקירינים של גינת עברו אצל דיירים רבים וראו כיצד גם כאשר השכן שלך פותח את ברז המים, או בכלל השכן מהבניין הסמוך, מד המים שלך מסתובב וכמובן רושם לך צריכה פקטיבית. אני חייב לציין שהייתי די בהלם. אבל מהר  מאוד התעשתי ונזכרתי שאני גר בישראל ארץ הקומבינות, ומכאן שגם הממשלה והעיריות עושים קומבינות.

בהמשך התוכנית, הגיעו התחקרינים למכון התקנים אשר בדקו את הפעילות של מד המים, כאשר המים זורמים בכיוון ההפוך. (פעמים רבות, המים במד המים הופכים את כיוונם וזורמים אחורה, ועל כן, הצרכן אמור לקבל החזר שווה עבור אותה כמות מים). במכון גילו כי כאשר מעבירים 100 ליטרים מים, מד המים רושם את מאה הליטרים לחיוב בצורה תקינה. אך כאשר מחזירים את אותה כמות בכיוון ההפוך, מד המים מזייף כנגדנו ורושם צריכה שלילית של 75 ליטרים מים בלבד (הטכנולוגיה של היום…).

לטובת הלקוחות שירצו להתלונן על חיובים לא הגיוניים, העמידו תאגידי המים,  נותני השירות בחסות הממשלה, מוקדי שירות ברחבי הארץ ובהם תשובות מוכנות ללא תוכן אמיתי. אומנם הנציגים היו עם הרבה מוטיבציה לעזור (במקרה הטוב), אך לא סיפקו שום פיתרון.

בתוכנית השניה, גילה גינת כי יש פיתרון! את בעית מד המים המרקד, המחייב אותנו הרבה יותר ומחזיר לנו הרבה פחות ממה שצרכנו באמת, ניתן לפתור עם שסתום אל חזור. שסתום זה ימנע זרימה הפוכה של מים או מדידות "על ריק" כאשר הברז של השכן עובד. השסתום הוא אכן פתרון מעולה לבעיה ועולה בין 50-120 ש"ח למד מים בודד וכ-250 ש"ח עבור שסתום גדול למד המים הראשי של הבניין. זהו פתרון פשוט וזול עבור חשבונות המים המנופחים.

אחרי שנרגעתי מעט, גינת העלה בחזרה את חרדתי כאשר הוא סיפר כי בכל פעם שאני פותח את הברז, ויוצא רעש של ברז משתעל בדמות אוויר, מלווה בהרבה מים חומים או מים מבעבעים, מסתבר שמד המים סופר את האוויר כמים לכל דבר. במכון התקנים הראו כי 100 ליטרים שעוברים, במפתיע שווים 132! כלומר 32 ליטרים יותר של אוויר. בחשבון פשוט, חוייבנו על תוספת של קרוב לשליש על צריכה פיקטיבית של אוויר. לעניין הפעוט הזה לא ניתן פתרון בתחקיר (למרות שאני די בטוח שקיים סוג של שסתום המשחרר לחץ אוויר).

אני חייב להודות שהתחקיר של רפי גינת היה בעיני הצלחה מסחררת. אני ממליץ לפעול ולהתקין את שסתומי אל חזור על מנת לצמצם חיובים על מים שכלל לא זכינו להשתמש בהם.

אם אתם רוצים עוד, צירפתי לקוראי הנאמנים את הפרקים המלאים!

פרק 1

פרק 2