הבנק ואתה

הבנק הוא השותף שלכם, לא בהכרח חבר, אבל ללא ספק שותף נאמן שמלווה אתכם מגיל צעיר. לראשונה כאשר אתם מגיעים לסניף הקרוב לבית על מנת לפתוח חשבון ראשון, אתם מגיע […]

הבנק הוא השותף שלכם, לא בהכרח חבר, אבל ללא ספק שותף נאמן שמלווה אתכם מגיל צעיר. לראשונה כאשר אתם מגיעים לסניף הקרוב לבית על מנת לפתוח חשבון ראשון, אתם מגיע לבנקו (באיטלקית: שולחן שיושב מאחריו פקיד, ומשם השם בנק). אתם מחכים קצת בתור ואז מגיעים לאיש מאחורי השולחן אשר יושב בבגדים יפים, עונד תג ומתחיל לשאול אתכם הרבה שאלות ולמלא טפסים. לבסוף הוא יתן לכם חוברות עבות כרס מלאות מסמכים משפטיים, המנוסחים בצורה לא מובנת ועליכם לחתום על כולם. וכל זה רק בשביל להפקיד את הכסף שעבדתם קשה על מנת לזכות בו.

אכן חוויה לא נעימה ואפילו קצת מאיימת. מסתבר שקיימים לא מעט אנשים אשר חוויה זו יוצרת אצלהם חרדת בנקים ואלו חוששים לגשת לבנק ולהסדיר את עניינים הכספיים כמו הלוואות, השקעות או בכלל מפחדים להעיף מבט על מצבם השוטף.

אז אם גם אתם מחרדי הבנקים, כדי לכם להסכית לכמה סודות. הסוד הראשון שכדאי לכם מאוד לשמוע, הוא שהבנקאי או הבנקאית היושבים מולכם הם סוחרים בחנות, אשר יושבים ומוכרים לכם מוצר או שירות כמו כל מוכר אחר. בעצם אנחנו מגיעים לבנק על מנת לקבל שירות כמו שמירת כסף, המרתו לצורה דיגטלית אשר מקלה עלינו לרכוש סחורה אחרת או המרתו לסוג אחר של מטבע. אתם באים על מנת להשאיל כסף לזמן מוגבל או לקבל מגוון של שירותים נוספים. תמורת השירותים הללו אתם משלמים כסף רב.

הסוד השני הוא שהבנק צריך אותנו ואנחנו מוכרים לבנק שירותים שלנו, נשמע לכם מוזר?! מסתבר שעבור חלק מהשירותים הבנק הוא זה שמשלם לכם, אתם למעשה, כלקוחות הבנק עוזרים לו להרוויח יותר כסף. איך זה בעצם קורה? ברגע שאתם סוגרים תוכנית חיסכון, אתם נותנים לבנק את כספכם והוא יכול למנף אותו פי 10 ולהנות למעשה מהריביות של הכסף שלכם.

המסקנה היא שאתם גם מקבלים שירותים וגם נותנים שירותים ולכן לא על כל דבר אתם צריכים לשלם.

אז כיצד בעצם גורמים לבנק לשלם יותר לכם או לפחות, כיצד אנחנו יכולים לצמצם ככל האפשר את הוצאות שלכם מול הבנק? האפשריות הן רבות ומגוונות. הנה מספר דוגמאות עיקריות:

מעבר בנק – הבנקים מאמינים כי הלקוחות שלהם לא יעזבו כל כך מהר. זוהי טרחה רבה מדי עבורנו, לקוחות הבנקים. אנחנו, מצטיירים בעיניהם כצרכנים עצלנים, והם מכירים היטב את תקוות השווא שלנו כי בעת צרה יחליט פקיד הבנק הנאמן שלנו, שמכיר אותנו מאז אותו יום שהגענו אליו לפתוח את החשבון, יחליט לעזור לנו ויתן לנו הלוואה גדולה לתקופה נוחה ובריבית נמוכה. אם גם אתם נאחזים בתקווה זו, הגיע הזמן שתתעוררו ותבינו כי הבנקים בישראל אינם מתעניינים בלקוחות הקיימים שלהם. אז איך עוברים בנקים? יש לעשות עבודת הכנה, ולגשת למספר בנקים על מנת לבדוק מי מציע את ההצעה הכי משתלמת (ואפילו את המתנה הכי טובה). אנחנו מודים, זהו אתגר לא פשוט לעבור בנק, ישנם הרבה טפסים והמון טעויות ואי הבנות של בנקאים המאריכים את המעבר. כמו כן, צריך לבדוק שסגרתם באופן סופי את חשבון הבנק הישן. אם לא תוודאו זאת, אתם עלולים לקבל כשנה מאוחר יותר הודעות על עמלות או ריביות שהצטברו בזמן שהייתם בטוחים שהחשבון הישן כבר סגור. כשאתם נפגשים עם פקיד הבנק החדש, הפעם עליכם לקרוא טוב את הטפסים, לשאול שאלות, ולמעשה ליצור לכם חשבון בנק שיתאים לסוג הפעילות שלכם. נסו בעצם לצמצם ככל האפשר את העמלות הניתנות על הפעולות הכי נפוצות שלכם. דבר זה, יחסוך לכם בסופו של דבר הרבה מאוד כסף.

תסתדרו לבד – אנחנו לא מציעים לכם לשמור את הכסף מתחת למזרן. אלא לנסות ולחסוך את האמצעי היקר ביותר של הבנק שלכם – אנשים. הבנק, ישמח לתת לכם הנחות תמורת שימוש באמצעים אלקטרונים כמו אינטרנט, כספומטים ואף שירות טלפונים (עובדים ללא קביעות זולים משמעותית מעובדי סניפים). אפשרות זו יכולה לחסוך לכם עמלות רבות מכמה עשרות ועד כמה אלפי שקלים בשנה.

תשיגו כרטיס אשראי בנקאי – הבנק, הינו שותף של חברות האשראי ומכן הוא מקבל אחוזים על השימושים המתקבלים מתשלום אצל בתי העסק. הבנק כמובן יעדיף אם תשתמשו בכרטיסים הבנקאים האלו ולכן ישתדל לתת לכם הנחות נוספות מעבר לאלו של חברות האשראי. בנוסף, את הוראות הקבע שלכם תעבירו אל הכרטיס. ואז במקום שבכל חיוב של הוראת קבע תחויבו בעמלות הבנק, תחויבו בסה"כ על תנועה בודדת עבור תשלום כרטיס האשראי.

תהיו יצירתיים – זו האפשרות המתאימה ביותר לאופי של הלקוח הישראלי. חפשו מועדונים בכרטיסי האשראי. בדקו היכן אתם יכולים להצטרף כחברים לקבוצה אשר מקבלת הטבות קבועות. אם אתם זקוקים להלוואות, אל תקחו הלוואות מידיות. חפשו את ההלוואות שיש לשעבד תמורתם נכסים אשר יתנו לבנק ביטחון ולכם ריבית נמוכה ככל האפשר.

בקיצור, תלמדו, תחשובו ותחסכו.