תקציב שבועי לחיים יפים

רוב הכסף שאחנו מרוויחים, חוסכים ומבזבזים אינו מוחשי. אנחנו עמלים עליו במשך החודש, והסכום עובר ישירות מחשבון המעסיק לחשבון שלנו. הוא צובר ריביות וגדל, או מכסה אוברדראפטים ונעלם. הוא עובר […]

רוב הכסף שאחנו מרוויחים, חוסכים ומבזבזים אינו מוחשי. אנחנו עמלים עליו במשך החודש, והסכום עובר ישירות מחשבון המעסיק לחשבון שלנו. הוא צובר ריביות וגדל, או מכסה אוברדראפטים ונעלם. הוא עובר דרך הוראות קבע שונות לחשבונות של חברות אחרות המעניקות לנו שירותים ורובו מגיע בסופו של דבר אל חברות האשראי.

מנסיון אישי של כותבת שורות אלו, כסף שאינו מוחשי הוא כסף שנעלם בקלות. אבל ברגע שאותו כסף, שהרווחת בזיעת אפיך במשך החודש, עובר אל הידיים שלך, מילולית, אתה חש בו, מרגיש את כובדו, סופר בעיניך את ערכו ומניח אותו צמוד אליך בארנק, אתה תקשר אליו יותר, ותבזבז אותו הרבה פחות.

אני לא מציעה לכם חלילה לבקש מדי חודש את המשכורת שלכם במזומן, אחרי הכל אנחנו רוצים שבזמן שאנחנו לא זקוקים לו, הכסף שלנו יעשה עוד כסף בחשבון ההשקעות. אני מציעה משהו הרבה יותר פשוט, והוא נקרא – תקציב מזומן שבועי.

השלב הראשון שעליכם לעשות, הוא להעביר את הוראות החיוב הקבועות שלכם (חשבון טלפון, קופת חולים, מיסים ועוד) מכרטיס האשראי להוראת קבע. לאחר מכן אתם מגיעים לבנק ומזמינים כרטיס כספומט. כרטיס שנועד אך ורק למשיכת מזומנים מהכספומט. עד שהכרטיס יגיע, התחילו לעקוב אחרי ההוצאות הקבועות השבועיות שלכם. כמה כסף אתם מוציאים בשבוע על אוכל, על קוסמטיקה, על בילויים, על נסיעות וכל דבר שעולה על דעתכם ונכלל כחלק מההוצאות הקבועות שלכם. היו כנים עם עצמכם, והוסיפו לסכום מאה שקלים נוספים. אל תכללו הוצאות חודשיות קבועות, אותם אתם משלמים בהוראות קבע. תכפילו את הסכום ב-4.2 שבועות בממוצע לחודש, הוסיפו את הוראות הקבע החודשיות.

את הסכום שיצא לכם החסירו מהמשכורת החודשית שלכם. אם נשארתם עם לפחות 1000 שקלים, אתם במצב מצוין. זה הזמן להשקיע את היתרה מדי חודש בחשבון השקעות. אם נשארתם עם פחות, או שהתוצאה שלכם היא שלילית, זה הזמן לבחון את החיים שלכם ולראות היכן אתם מוציאים יותר כסף, על איזה מותרות אתם יכולים לוותר וכיצד אתם יכולים להגדיל את ההכנסות.

כרטיס הכספומט הגיע? מעולה. זה הזמן לעשות את הצעד שישנה את חייכם. זה אומנם נשמע קצת כואב אבל תאמינו לי, זה הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות בשביל העתיד שלכם. תגזרו את הכרטיס אשראי. קבעו לכם יום בשבוע, (זה שקרוב לוודאי אתם מבזבזים בו הכי מעט כסף) וגשו בכל שבוע, ביום זה לכספומט. זהו היום היחיד שאתם יכולים לגשת לכספומט, והסכום שנקבע מראש הוא הסכום המדויק שעליכם להוציא. לא פחות ולא יותר.

אל תתפלאו שישאר לכם הרבה עודף בסוף כל שבוע. כשאתם פועלים על פי תקציב שבועי, בכל פעם שאתם מוצאים את הארנק, אתם מודעים לערך הכסף. אתם יודעים שלאחר התשלום אתם תשארו עם פחות. ואתם פשוט תבזבזו מעט. יהיו לכם גם שבועות קשים, שבהם תשארו עם מעט כסף והרבה ימים עד לפעם הבאה שתפגשו את הכספומט. היו חזקים ואל תכנעו. במקום לקנות אוכל, תכינו בבית, במקום לתדלק את האוטו, קחו אוטבוס ותלמדו את הלקח, איך הגעתם למצב הזה ואיך אתם נמנעים ממנו להבא.

אז מה תעשו כשישאר לכם עודף? זה תלוי בכם. אתם יכולים להעביר את הכסף לשבוע הבא, אבל טכנית, אתם לא חייבים. אם לא חרגתם מהתקציב, יש לכם מספיק כסף ואתם יכולים להנות מהעודף. זה הזמן לבזבז ולהנות. לפרגן לעצמכם על השליטה שהשגתם על הכסף שלכם, מגיע לכם.

אם אתם לא חושבים שאתם מסוגלים לגזור את כרטיס האשראי בשום פנים ואופן, אף על פי שאנחנו ממליצים לכם בחום לעשות זאת, הוציאו אותו מהארנק ותשאירו אותו בבית. הוא יכול לשמש אתכם במקרים בהם אין לכם ברירה אחרת, כמו הוראות קבע או רכישות באינטרנט.

ואם ישאלו אתכם, מה פתאום התחלתם להתקמצן, ומה הקטע הזה של להסתובב בלי כרטיס אשראי, אם מישהו בטעות יאשים אתכם בקמצנות, אתם יכולים תמיד לטעון שאתם פשוט לא רוצים לקחת חלק מההשתלטות של חברות האשראי ובעלי ההון המרשעים המחזיקים בהם ולשמור על השם הטוב שלכם. אנחנו יודעים שעמוק בפנים אתם קמצנים גאים עם עתיד של שפע…